SEGUNDO.- En el citado escrito dispone que la situació epidemiològica a la comarca del Segrià va portar a dictar la Resolució INT/1607/2020, de 4 de juliol, per la qual s’acordà restringir la sortida de persones de la comarca del Segrià i la Resolució SLT/1608/2020, de 4 de juliol, per la qual s'adoptaven mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 a la comarca del Segrià.
Malgrat les mesures adoptades, la situació epidemiològica dels municipis de Lleida ciutat i Alcarràs, Aitona, La Granja d’Escarp, Massalcoreig, Seròs, Soses i Torres de Segre continua mantenint un increment del nombre de contagis diaris, el que obliga a adoptar mesures de contenció de l’activitat, laboral i social, per frenar la transmissió del virus i protegir la salut de la població d’aquesta comarca i també de la resta del territori de Catalunya.
Per l'exposat, d'acord amb les decisions adoptades pels òrgans de govern del Pla d'actuació del PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, en el marc de la legislació sanitària i de salut pública i de protecció civil, i en ús de l'habilitació que ens confereix l'article 5 del Decret 63/2020, de 18 de juny (LA LEY 9900/2020), del president de la Generalitat de Catalunya, de la nova governança de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19 i inici de l'etapa de la represa al territori de Catalunya,
Resolem:
"-1 Restriccions a la sortida i entrada dels municipis
A partir de les 00.00 hores del dia 13 de juliol de 2020, queda prohibida tota sortida i entrada als municipis de Lleida ciutat, Alcarràs, Aitona, la Granja d’Escarp, Massalcoreig, Seròs, Soses i Torres de Segre, i les entitats municipals descentralitzades de Sucs i Raimat, tret dels desplaçaments per motius laborals per raó de serveis considerats essencials. A aquests efectes es consideren serveis essencials els següents: seguretat i emergències, salut, serveis penitenciaris, serveis socials i residencials, les activitats de representació dels treballadors i dels empresaris, serveis funeraris, serveis judicials, notaries per a tràmits urgents amb cita prèvia, electricitat, aigua potable, aigües residuals, serveis de depuració d’aigües, combustibles, gas, telecomunicacions, mitjans de comunicació, residus urbans i industrials, bancs i finances, assegurances, residus sanitaris, subministraments sanitaris i de farmàcia, distribució alimentària humana i per a granges i centres d’animals, animals vius (transport i veterinaris), escorxadors, i els allotjaments turístics o altres similars que s’hagin definit com a servei essencial per a l’aïllament d’afectats i contactes per la COVID-19.
Aquesta mesura és vigent fins que es dicti una nova resolució que la modifiqui o la deixi sense efecte.
La mesura afecta també el transport públic en totes les seves modalitats.
Aquesta restricció no afecta la circulació per autovies i autopistes quan es tracti de mobilitat amb origen i destinació fora de la comarca del Segrià, sempre que no comporti la mobilitat fora d’aquestes vies o altres que pugui determinar el dispositiu policial en l’aplicació d’aquesta mesura.
Tampoc no afecta l’activitat de transport de mercaderies.
En el cas de persones que treballin en serveis no essencials, es permetrà accedir o sortir fora dels municipis esmentats exclusivament durant les primeres 24 hores d’entrada en vigor d’aquesta Resolució per a la recollida d’aquells elements imprescindibles per al desenvolupament del teletreball.
-2 Mesures especials en matèria de salut pública
Mentre estigui vigent la mesura prevista a l’apartat 1, mitjançant aquesta Resolució s’estableixen noves mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció de l’expansió de la pandèmia causada per la COVID-19 als municipis de Lleida ciutat, Alcarràs, Aitona, la Granja d’Escarp, Massalcoreig, Seròs, Soses i Torres de Segre, i les entitats municipals descentralitzades de Sucs i Raimat, les quals deixen sense efecte, en tot allò que s’hi oposin, les establertes a la Resolució SLT/1608/2020, de 4 de juliol, per la qual s’adopten mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 a la comarca del Segrià, i la Resolució SLT/1429/2020, de 18 de juny, per la qual s’adopten mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir el risc de transmissió i afavorir la contenció de la infecció per SARS-CoV-2.
Les mesures contingudes en aquesta Resolució són exigibles a totes les persones que es trobin i circulin pels municipis i entitats esmentats de la comarca del Segrià, així com a les persones titulars de qualsevol activitat econòmica, empresarial o establiment d’ús públic o obert al públic ubicat en aquests municipis.
-3 Desplaçaments personals
La població ha de romandre en el seu domicili i la circulació per les vies d’ús públic, respectant les mesures de protecció individual i col·lectiva establertes per les autoritats competents, ha de respondre a algun dels supòsits següents:
a) Per a l’assistència al lloc de treball per efectuar la seva prestació laboral, professional o empresarial, quan no es pugui dur a terme en la modalitat de teletreball.
b) Per assistir als centres, serveis i establiments sanitaris.
c) Per assistir i tenir cura de persones grans, menors d’edat, persones dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables.
d) Per desplaçar-se a entitats financeres i d’assegurances i d’altres serveis.
e) Per accedir als establiments comercials minoristes d’alimentació, begudes i matèries primeres.
f) Per accedir a altres establiments comercials minoristes, amb cita o avís previs, els quals han de complir les mesures de protecció i de seguretat establertes per les autoritats competents.
f) Per fer trobades i activitats del lleure i esportives amb persones del grup de convivència habitual a què es fa referència en el paràgraf següent.
h) Per realitzar actuacions requerides o urgents davant dels òrgans públics, judicials o notarials.
i) Per dur a terme mudances domèstiques o professionals.
j) Per atendre els horts familiars d’autoconsum.
k) Per causa de força major o situació de necessitat.
Els contactes s’han de limitar, tant com sigui possible, a les persones que integren el grup de convivència habitual, al qual es poden incorporar familiars propers, cuidadors i persones a qui es dona suport per evitar-ne l’aïllament. El grup ha de ser al més estable possible.
-4 Mesures de prevenció i higiene en centres de treball
Sens perjudici del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la resta de normativa laboral aplicable, les persones titulars de centres de treball, públics i privats, són responsables d’adoptar, entre d’altres, les mesures següents:
a) Adoptar mesures de neteja i desinfecció adequades a la característiques dels centres de treball i intensitat d’ús, així com garantir la ventilació dels espais tancats i edificis d’acord amb els protocols que s’estableixin en cada cas.
b) Posar a disposició dels treballadors aigua i sabó, o gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats per a la neteja de mans.
c) Adoptar mesures organitzatives en les condicions de treball de forma que es garanteixi el manteniment de la distància de seguretat interpersonal mínima. Quan això no sigui possible, hauran de proporcionar-se als treballadors els equips de protecció adequats al nivell de risc.
d) L’ús de la mascareta és obligatori en l’entorn laboral d’acord amb la Resolució SLT/1648, de 8 de juliol, per la qual s’estableixen noves mesures en l’ús de mascareta per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19.
e) Adoptar mesures per evitar la coincidència massiva de persones, tant de les treballadores com de les clientes o usuàries, durant les franges horàries en què es prevegi més afluència.
f) Potenciar l’ús del teletreball quan per la naturalesa de l’activitat laboral sigui possible.
-5 Empreses de serveis i comerç minorista
Les empreses no poden oferir serveis que impliquin un contacte personal proper, tret que sigui un servei essencial, una emergència o una situació crítica. La prestació s’ha de fer, en la mesura que sigui possible, sense contacte físic amb els clients.
L’activitat comercial s’ha de dur a terme, també, en la mesura que sigui possible, sense contacte físic amb els clients, per exemple, mitjançant comandes telefòniques o en línia, i el lliurament mitjançant recollida a la porta o al cotxe, inclòs el menjar preparat. Aquests establiments han d’extremar les mesures higièniques, de prevenció i de seguretat establertes per fer front a la COVID-19.
- 6 Reunions i trobades (familiars i de caràcter social)
Es prohibeixen les trobades i reunions de més de deu persones tant en l’àmbit privat com en l’àmbit públic. Aquesta prohibició inclou casaments, serveis religiosos, celebracions i cerimònies fúnebres.
No es consideren incloses en aquesta prohibició les activitats laborals ni els mitjans de transport públic.
En les reunions que concentrin fins a deu persones en establiments oberts al públic no es permet el consum ni d’aliments ni de begudes.
No hi poden participar persones que tinguin símptomes de COVID-19 o que hagin d’estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.
- 7 Ús del transport públic
Les persones titulars dels centres de treball han de facilitar a les persones treballadores la flexibilitat horària necessària per evitar que aquestes hagin de fer servir el transport públic en hora punta.
- 8 Activitats culturals, d’espectacles públics, recreatives, esportives i d’oci nocturn
Se suspèn l’obertura al públic d’equipaments culturals com ara arxius, de locals i establiments on es desenvolupen espectacles públics, com ara teatres, cinemes i esdeveniments esportius, activitats lúdiques, recreatives, com ara piscines, parcs d’atraccions i parcs infantils, activitats esportives, com ara gimnasos, i dels locals i establiments d’oci nocturn, com ara sales de festa i discoteques, entre altres de similars, que impliquin una interacció d’un nombre important de persones que pertanyin a grups de convivència diferents per l‘increment del risc de transmissió comunitària.
Les biblioteques i els museus romanen oberts amb subjecció al corresponent pla sectorial de represa aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT.
Es prohibeixen totes les activitats d’aquesta naturalesa, extraordinàries o de caràcter temporal.
No obstant l’exposat, els ajuntaments podran, amb autorització prèvia de Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT, habilitar espais adequats, incloent equipaments culturals, socials o educatius, per fer front a l’onada de calor, els quals els podran utilitzar de forma prioritària les persones vulnerables a l’onada de calor respectant les mesures de protecció individual i col·lectiva (bàsicament, el compliment de la distància de seguretat interpersonal i l’ús de la mascareta), amb hora concertada i registre de dades de contacte.
Es prohibeixen totes les activitats extraordinàries o de caràcter temporal, enteses com les previstes en un espai o emplaçament determinat de manera autònoma i independent, per un període de temps concret, incloent les activitats puntuals o discontínues (periòdiques) i les que ja estiguessin autoritzades prèviament a la data d’efectivitat d’aquesta Resolució.
-9 Activitats d’hoteleria i restauració
Se suspenen les activitats d’hoteleria i restauració, que es poden prestar exclusivament mitjançant serveis d’entrega a domicili o recollida a l’establiment amb cita prèvia.
-10 Activitats de casals i colònies d’estiu
Es mantenen les activitats de casals i colònies d’estiu, les quals han de complir els "Criteris generals per a l’organització de les activitats de lleure educatiu estiu 2020, i els protocols específics" del pla sectorial aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT, especialment el que fa referencia als grups estables de convivència i a les altres mesures de prevenció i protecció de la salut. Els participants, tant menors d’edat com monitors o professionals, han de tenir la residència a la comarca del Segrià.
-11 Inspecció i règim sancionador
Correspon als ajuntaments i a l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en l’àmbit de les seves competències, les funcions de vigilància, inspecció i control de les mesures establertes en aquesta Resolució.
L’incompliment de les mesures recollides en aquesta Resolució serà objecte de règim sancionador d’acord amb la legislació sectorial aplicable."